Dreamweaver

WDS medlem (WDS member)

FormMail

(Övningen kan även användas med andra program än Dreamweaver)

FormMail är ett av de populäraste CGI-scripten för att hantera den information som skickas med formulär. FormMail skrevs ursprungligen av Matt Wright och har funnits tillgängligt sedan 1995. Programmet har haft över 2.000.000 nedladdningar sedan 1997 och du kan hämta det gratis på MSA. Den stora användningen av FormMail har tyvärr även medfört att det blivit ett populärt mål för attacker i form av intrång på webbservrar och spam genom säkerhetsluckor och buggar i tidigare versioner än 2.0 av scriptet. I övningen använder vi istället FormMail 2.22 som dessutom förbättrats av en grupp programmerare i sammanslutningen NMS som gjort en komplettering av koden. Du kan klippa/klistra den förbättrade koden till din befintliga version om du redan använder Formmail.

Vad är CGI?
CGI (Common Gateway Interface) är en metod för HTML-dokument att kommunicera med bla webbservrar och används tex till att hantera information i formulär, gästböcker, forum, besöksräknare och sökfunktioner. CGI-script kan skrivas i flera olika programspråk som tex C/C++, Fortran, PERL, TCL, Visual Basic mm och var en vanlig teknik för att hämta serverbaserad information till webbsidor innan ASP och PHP. CGI-script kan köras på UNIX-, Linux- och Windowsservrar och erbjuds på alla webbhotell »

Den här övningen visar steg-för-steg hur du installerar och konfigurerar FormMail på din webbserver för att skicka informationen i det exempelformulär som visas i övningen "Formulär - Forms" »

FormMail - Exempel:

Testa gärna att använda de olika formulärkontrollerna nedan. Infomationen behandlas av CGI-scriptet "Formmail" som skickar den ifyllda informationen till angiven epostadress och dessutom visar en bekräftelsesida och även meddelar om du inte fyller i fälten med en asterisk * med en egen felmeddelandesida

Namn:

*Bostadsort:

E-post:

Ålder:

kille   tjej

Jag besöker Webdesignskolan
varje dag
1-5 dagar i veckan
2 gånger per månad
1 gång per månad
mindre än 1 gång i månaden

* denna tid på dygnet: (välj flera av alternativen om du vill)
morgon   förmiddag   mitt på dagen   eftermiddag   kväll   natt

Jag är mest intresserad av: (CTRL+klicka för att välja flera av alternativen)

Meddelande till Webdesignskolan:

Klicka på ikonen nedan för att läsa hela guiden:

WDS medlem (WDS member)

OBS! Om du vill du läsa hela guiden måste du vara WDS medlem!

Du kan beställa tjänsten WDS medlem här »

Är du redan WDS medlem?
Klicka på ikonen "WDS medlem" högst upp för att läsa hela guiden!