Dreamweaver

WDS medlem (WDS member)

Bibliotek (Library)

Om dina webbsidor innehåller information som är gemensam för många av sidorna kan du använda funktioner som liknar funktionen "sidhuvud och sidfot" i ordbehandlingsprogram för att återanvända information som tex adressuppgifter, logotyper mm. Även information som ska uppdateras regelbundet på ett stort antal sidor som tex nyheter, matsedlar, scheman, resultat mm är Library en bra lösning till. Till webbsidor kan du använda olika metoder; ASP, SSI eller Library (Bibliotek). ASP (Active Server Pages) och SSI (Server Side Include) förutsätter att din webbserver har stöd för detta, läs mer om SSI Webdesignskolan ».

Dreamweavers lösning heter Library (Bibliotek) och kräver inget webbserverstöd. Innehållet sparas i ett eget dokument och länkas in i koden på de sidor som ska använda Library-informationen. När du ändrar innehållet i Library-objektet så kan du välja att uppdatera all de sidor som använder det. Dessutom kan du när som helst "koppla bort" Library-funktionen från en webbsida men ändå behålla innehållet som då inte längre uppdateras dynamiskt. OBS! Om stora delar av sidorna ska ha samma layout kan det vara en bättre idé att använda Mallar (Templates) »

... (guiden omfattar 8 sidor)

Klicka på ikonen nedan för att läsa hela guiden:

WDS medlem (WDS member)

OBS! Om du vill du läsa hela guiden måste du vara WDS medlem!

Du kan beställa tjänsten WDS medlem här »

Är du redan WDS medlem?
Klicka på ikonen "WDS medlem" högst upp för att läsa hela guiden!