Adobe har nu en tjänst som ger dig tillgång till deras programvaror till ett månadspris istället för en fast inköpskostnad. Som medlem i Adobe Creative Cloud betalar du för programmen per månad.

Adobe Creative Cloud är en "molntjänst" där du kan lagra filer online och dela dem med andra användare.

Medlemskapet kostar från 120 SEK per månad inklusive moms för Photoshop.

Om du vill ha tillgång till alla program så är månadspriset 598 SEK.

Om du är student eller lärare kostar medlemskapet från ca 300 SEK per månad inklusive moms.

Bli medlem i Adobe Creative Cloud som student eller lärare

Beskrivningen nedan visar hur du som är student eller lärare blir medlem i Adobe Creative Cloud. Du som inte är student eller lärare kan följa beskrivningen nedan

För att vara berättigad till studentrabatt måste du vara minst 13 år gammal och uppfylla något av följande:

• Universitet eller högskola — offentlig eller privat högskola eller universitet som ger examen för utbildningar med minst 2 års heltidsstudier*
  • Grundskola eller gymnasium — grundskola eller gymnasium med heltidsstudier*
  • Hemundervisning — enligt nationella riktlinjer

Vad är intyg om behörighet?

Använd en e-postadress du fått av din skola: Om du anger en e-postadress du fått av din skola verifieras du direkt. (Skolors e-postadresser kan ha domännamn som .edu, .k12, eller andra domännamn som tillhör utbildningsinstitutioner.) Om du inte fått en e-postadress av din skola eller om din e-postadress inte kan verifieras kan ytterligare intyg om behörighet krävas efter köpet.

Studenter och lärare på behöriga skolor

Ett intyg om behörighet måste vara utfärdat av institutionen med ditt namn, institutionens namn och aktuellt datum. Utbildningsbevis kan vara bland annat:

• Skol-id-kort
  • Rapportkort
  • Avskrift
  • Betalningskvitto eller utdrag

Studerande: Handlingen ska vara ett dokument utfärdat av institutionen som innehåller ditt namn, institutionens namn och aktuellt datum. Giltiga typer av registreringsbevis:
- Studerandelegitimation
- Betygsutdrag
- Annan betygshandling
- Betald kårräkning eller liknande

Lärare och annan skolpersonal: Handlingar som styrker rätt till inköp Obs! Känslig information som lönebelopp och personnummer får strykas över och döljas. Handlingen ska vara ett dokument utfärdat av institutionen som innehåller ditt namn, skolans namn och aktuellt datum. Giltiga typer av registreringsbevis:
- Lönebesked från skolan
- Brev på skolans brevpapper som anger att du är anställd där.

Elever med hemundervisning

Intyg om behörighet kan vara:

• Daterad kopia av avsiktsförklaring
  • Medlemskaps-id för en hemundervisningsförening
  • Daterat kvitto för innevarande läsår

Så här blir du medlem

Gå till https://www.adobe.com/se/creativecloud/plans.html och välj fliken Studerande och lärare.

När ditt medlemskap är registrerat kan du gå vidare till avsnittet Kom igång med Creative Cloud

Bli vanlig medlem i Adobe Creative Cloud

Beskrivningen nedan visar hur du blir vanlig medlem i Adobe Creative Cloud. Du som är student eller lärare kan följa beskrivningen ovan

Du kan köpa planen för Foto där programmet Photoshop ingår, eller välja valfritt program med planen Fristående program.

Så här blir du medlem

Gå till https://www.adobe.com/se/creativecloud/plans.html och välj fliken Enskilda personer.

Kom igång med Creative Cloud

När du blivit medlem i Adobe Creative Cloud så kan du börja använda tjänsten direkt.

Gå till webbplatsen adobe.com/se/

När du är inloggad kan du börja med att välja "Creative Cloud Program" och "Nedladdningar för dator.

Välj vilket program du vill hämta!

Lagra filer i molnet

Om du vill använda ditt utrymme för fillagring kan du dra och släppa de filer du vill ladda upp.

Välj "Resurser" och "Creative Cloud-filer" för att komma till lagringsutrymmet.