Photoshop

Retro-look (Ps7)

Har du någon gång funderat över alla affischer som finns på stan? Eller broschyrer alternativt annonser? I denna lektion kommer du att lära dig att från ett vanligt fotografi skapa en bild med riktig "retrokänsla".

Förbered ditt fotografi

1. Välj ut den bild du ska arbeta med. För bästa resultat bör du välja en bild som inte innehåller alltför många detaljer. Om du inte har någon bild att arbeta med kan du använda samma bild som i denna guide genom att högerklicka på bilden och spara den:

2. Välj menyn "Bild/Justeringar/Tröskelvärde" (Image/Adjustments/Threshold):

3. Funktionen konverterar gråskalebilder eller färgbilder till högkontrasterande svart-vita bilder. Alla pixlar med värde högre än det tröskelvärde du anger konverteras till vita pixlar och övriga till svarta pixlar.

I dialogrutan för Tröskelvärde (Threshold) kan du med hjälp av reglaget få fler eller färre detaljer i din bild. Prova dig fram tills du känner dig nöjd. Genom att ha valet Förhandsvisa (Preview) aktivt ser du hela tiden vad som händer i din bild:

Så här kan resultatet bli:

Från Svart och Vit till färg

1. När dina tröskelvärde är inställda är det dags att mjuka upp bilden en aning.

Välj menyn "Filter/Stilisera/Diffusera" (Filter/Stylize/Diffuse):

2. I dialogrutan som visas väljer du att använda dig av läget Anisotrop.

Din bild blir genast mjukare:

Normal: flyttar om pixlar slumpvis och ignorerar färgvärden.
    Endast mörkare
    : ersätter endast de ljusa pixlarna med mörka pixlar.
    Endast ljusare
    : ersätter endast de mörkare pixlarna med ljusare pixlar.
    Anisotrop
    : blandar pixlarna med den minsta nyansskillnaden.

...Anisotrop ger en mjuk bild:

3. Välj menyn "Filter/Skärpa/Oskarp mask" (Filter/Sharpen/Unsharp mask)

När du använder filtret kommer dina kantpixlar att skärpas så att du får en tydligare gräns:

Ange ett värde som passar din bild. Normalt brukar Mängd(Amount) 100% och Radie (Radius) 1 pixel vara ett bra utgångsvärde. Om din bild är stor kan du behöva öka dessa värden:

4. Välj menyn "Bild/Justeringar/Nyans-Mättnad" (Image/Adjustments/Hue-Saturation) Du kan även använda snabbkommando CTRL +U:

5. OBS Välj "Färga" (Colorize) och "Förhandsvisa" (Preview) så att du hela tiden ser vilken färg din bild får:

Genom att dra i de olika reglagen för nyans (Hue) , mättnad (Saturation) och ljushet (Brightness) så kommer din bild att färgas i olika kulörer.

Börja med att dra i reglaget för ljushet (Brightness) färgas din bild:

Lägg till Text

1. Lägg till text på din bild, läs mer om Textfunktionerna i guiden Texthantering »

I detta exemplet används lodrät Text:

2. En bra effekt får du om du lägger en kantlinje på dina bokstäver:

Du kan även använda knappen "Layer-stil" (Layer Style):

3. I dialogrutan "Layer-stil" (Layer Style) dubbelklickar längst ner på alternativet Linje (Stroke)).

Här kan du ställa in hur många pixlars bredd din kantlinje ska ha runt bokstäverna.

I exemplet används 5 pixlars bredd och vit färg:

Klart!

Fler exempel på retrobilder: