20 besökare, 1 medlem och 2 Studenter är online nu
Loopia

Photoshop

Färgade detaljer i en gråskalebild (5/5.5)

Ett sätt att framhäva detaljer i ett foto är att låta hela bilden vara i gråskalor utom de detaljer som ska framhävas.

Konvertera bilden till gråskala

1. Hämta gärna bilder i vårt Bildgalleri »

I exemplet används bilden nedan:

barnbadare.jpg Öppnas i nytt fönster (Open in new window)

Duplicera Bakgrunds-Layergenom att högerklicka på Layer-namnet och välja menyn "Duplicera Lager" (Duplicate Layer):

2. Det nya Layer ska ändras till gråskala, du kan välja en av metoderna nedan.

Metod 1: Tunna ut färger

Välj menyn "Bild/Justera/Tunna ut" (Image/Mode/Desaturate).

All färg-information försvinner och bilden visas i gråskala. Den här metoden är snabb och ger oftast tillfredställande resultat. Om du vill ha ett riktigt gråskaleläge använder du metoden nedan.

Metod 2: Ändra färgläge till Gråskala

Välj menyn "Bild/Duplicera" (Image/Duplicate) och bekräfta med "OK".

Gör den kopian av bilden till Gråskala med menyn "Bild/Läge/Gråskala" (Image/Mode/Grayscale).

Dra Layerfrån den bild som nu är i Gråskala, från Layer-paletten till den första bilden som fortfarande är i färg.

OBS! Håll SHIFT intryckt när du drar Layer så hamnar den exakt i samma position som Layeri måldokumentet. Om Layer inte ligger exakt samma position så kommer inte metoden nedan att fungera.

OBS! det finns flera metoder att göra en bild till gråskalebild. Läs mer i guiden Gråskalebilder - svartvita bilder »

Färga detaljer i gråskalebilden

1. När du använt någon av metoderna ovan har du ett färgat Layer i botten och ett Layer i Gråskala ovanför:

För att framhäva de detaljer du vill fokusera på kan du använda verktyget "Radergummi" (Eraser) och radera i det övre Layer med Gråskala.

De ytor som raderas ser ut att ha färg genom att underliggande Layervisas .

Zooma ordentligt så att du kan jobba detaljerat och ångra med CTRL+Z eller CTRL+ALT+Z om det blir fel.

I Layer-paletten syns de raderade delarna i Gråskalebilden:

Så här kan slutresultatet se ut: