I Photoshop 6 och senare versioner finns möjligheten att "Förvränga" (Warp) en bild. Nu är det inga problem att kolla hur din kosmetiska läppförstoring kommer att se ut innan du gör det kirurgiska ingreppet.
Funktionen "Gör flytande" (Liquify) "smälter" områden i din bild och du kan använda verktyg för att tänja, vrida, utöka, krympa, flytta och spegla områden i bilden. Ett rutnät finns till hjälp för att visa dina förvrängningar jämfört med originalet.
Använd dina egna bilder elle de bilder som används i exemplen:
Skeva (Warp, W) Klicka+dra | |
Snurra medsols (Twirl Clockwise, R) Håll ned musknappen, dra | |
Snurra motsols (Twirl Counterclockwise, L) Håll ned musknappen, dra | |
Snörp ihop (Pucker, P) Håll ned musknappen, dra | |
Blås upp (Bloat, B) Håll ned musknappen, dra | |
Flytta pixlar (Shift pixels, S) Dra för flyttning vänster, ALT+dra flyttar höger | |
Reflektera (Reflection, M) Dra för spegling vänster, ALT+dra speglar höger | |
Rekonstruera (Reconstruct, E) | |
Frys (Freeze, F) Skydda ett område från redigering | |
Tina (Thaw, T) Gör området redigerbart igen |
Original |
Skeva (Warp, W) |
Blås upp (Bloat, B) |
Snörp ihop (Pucker, P) |
Snurra (Twirl) |
Reflektera (Reflection, M) |
Original |
Blås upp (Bloat, B) Snörp ihop (Pucker, P) |
Snörp ihop (Pucker, P) |
Vill du ha bättre kontroll över förvrängningen kan du visa "Rutnäten" (Mesh):
Du ser bättre vilka områden du har förvrängt:
Genom att skydda vissa områden i en bild så riskerar du inte att förvränga dem av misstag.
Använd verktyget "Frys" (Freeze) och markera de områden som inte får förändras.
Standardinställningen gör att de skyddade områdena blir röda men du kan ändra till valfri markeringsfärg.
I exemplet nedan är "läpparna" skyddade innan storleken på "tänder" ändras.
Skydd för läppar:
Tandreglering:
När du använder "Frysta" och "Ofrysta" områden har du stor möjlighet att styra hur gränserna däremellan ska påverkas. Det gäller både när du använder verktyget "Rekonstruera" (Reconstruct) eller kommandot "Rekonstruktion" (Reconstruction). Läs mer nedan.
När du använder "Rekonstruktion" (Reconstruct) kan du välja med
vilken metod de områden som är förvrängda
ska återställas:
Återställ
(Revert)
Återställer till det ursprungliga läget
Fast
(Rigid)
Behåller räta vinklar i rutnätet (Mesh) vid
kanterna mellan de frysta och ofrysta områdena.
Stram
(Stiff)
Är som ett svagt magnetiskt fält. Vid kanterna på
frysta och ofrysta områden. Ju längre ifrån
kant på fryst område minskar förvrängningen.
Jämn
(Smooth)
Fortplantar förvrängningen i de frysta områdena
till de ofrysta
Lös
(Loose)
Liknar Jämn med större enhetlighet mellan förvrängningar
i ofrysta områden.
Förskjutning
(Displace)
Matchar förskjutningen vid rekonstruktionens startpunkt.
Du kan använda alternativet för att flytta hela eller
delar av föregående bilden.
Förvridning
(Amplitwist)
Påverkar ofrysta områden för att matcha den
förskjutning, rotation och skalning som finns vid startpunkten.
Avbild
(Affine)
Påverkar ofrysta områden för matchning av lokala
förvrängningar