Notepad++ är en texteditor för Windows och är ett bättre alternativ än Notepad (Anteckningar) som leveras med Windows. Programmet är gratis och utvecklas Opensource och passar dig som kodar manuellt och inte behöver en WYSIWYG-editor.

Du som använder Webdesignskolans koder och exempel har stor hjälp av programmets färgade kodsyntax och visning av radnummer.

Notepad++ använder flikar för att hantera flera öppna dokument och visar färger på kodsyntax. Det innebär att du enklare kan se om du skriver fel när du programmerar och ändrar i HTML-kod och PHP-kod. Du kan söka och ersätta kod och dessutom visas radnummer vilket är en stor fördel när du felsöker din kod.

Hämta och installera Notepad++

Programmet är gratis och utvecklas Opensource.

1. Hämta programmet Notepad++ här: http://notepad-plus-plus.org Öppnas i nytt fönster (Open in new window)
  2. Välj menyn eller knappen "Download":

3. Här väljer vi att ladda ner installationsprogrammet för automatisk installation:

4. Kör installationsfilen och välj språk:

5. Stäng öppna program innan du går vidare:

6. Godkänn licensavtalet:

7. Godkänn installationsmapp som programmet föreslår eller välj en annan mapp:

8. Du kan välja de komponenter som ska installeras. Vi väljer "Valfri" för att få med automatiska uppdateringar av programmet:

9. Välj om du vill skapa en genväg på skrivbordet och installera programmet:

10. Sluför installationen och starta programmet:

Använda Notepad++

OBS! Här visas inte alla funktioner som finns i Notepad++. Prova dig fram för att hitta de funktioner du vill använda.

Färg i kodsyntax

Att visa kodsyntax i färg är till stor hjälp när du kodar. Om du anger fel tecken eller utelämnar tecken så indikerar färgvisningen att något är fel.

Här är ett exempel på hur färgen i kodsyntax kan indikera att något är fel i koden. Filen "formmail.php" från guiden Formmail mallar » har öppnats i Notepad++ och kodsyntax visas i färg:

Om ett dubbelt citationstecken "dubbelfnutt" ändras till enkelt citationstecken 'enkelfnutt' så visar den grå färgen att IF-villkoret blir felaktigt:

Arbeta med kodblock

Ett PHP-script bygger på olika uttryck som tex kan vara en uppgift, funktionsanrop eller villkorsformulering. Ett uttryck avslutas med ett semikolon och kan grupperas i block omslutna med måsvingar { krullparenteser }

Notepad++ visar vilken kod som ingår i det block du placerat textmarkören. Exemplet nedan visar blocket genom att parenteserna är röda och en röd linje i vänster kant visar storleken på blocket:

Om du klickar på "minustecknet" så minimeras kodblocket: