När du publicerar din webbplats gäller det att marknadsföra den och se till så att den får många besökare. Det finns flera metoder att sprida information och adressen till dina webbsidor:
Det här avsnittet visar hur du använder Meta-märket för att se till att söktjänsterna hittar dina webbsidor. Flera sök- och katalogtjänster använder sökrobotar "spiders", dvs program som dygnet runt letar information om nya webbsidor. När de hittar din webbplats indexeras den och blir sökbar enligt de regler som används av just den söktjänsten. Du kan öka chanserna att din sida hittas genom att använda märket <META> för att ange sökord som du vill att din sida ska kopplas till och en beskrivning av innehållet på dina webbsidor. Var kortfattad och ange ett begränsat antal sökord och en kort beskrivning eftersom vissa söktjänster begränsar antalet tecken i sökinformationen.
De söktjänster som använder sökrobotar hittar din webbplats förr eller senare även om det kan ta några veckor. För att snabba på hanteringen men även nå de sök- och katalogtjänster som inte använder sökrobotar kan du registrera din webbplats direkt på de söktjänster du vill nå. Du besöker då söktjänsterna och registrerar din webbplats "manuellt" Efter allt arbete du lagt ner på att bygga din webbplats är några extra timmars marknadsföring självklar! Du hittar mer info om marknadsföring och exempel på några av de vanligaste söktjänsterna här »
Meta-märket har flera användningsområden än att ange sökord och beskrivning av webbsidor, läs mer om <META> på Webdesignskolan ». Här beskriver vi hur Meta-märket används för att göra din webbplats sökbar.
Kolla din kod. Märket <META> med attributet "KEYWORDS" anges inom <HEAD>:
Vissa söktjänster visar en kort beskrivning av sidan som hämtas från Meta-märkets attribut "DESCRIPTION" och visar det i samband med sökresultatet.
Kolla koden. Märket <META> med attributet "DESCRIPTION" anges inom <HEAD>:
Dreamweaver
har även ett visningsläge för innehåll
i <HEAD>. Du kan använda det för att få
en överblick över de dolda elementen och markera dem för
att se innehållet i paletten "Properties" (Egenskaper).
Använd menyn "View/Head Content" (Innehållet
under HEAD). I exemplet nedan visas Titel, Teckenuppsättning,
Keywords och Content:
klicka på ett innehåll och det visas i "Properties":
Ett effektivt sätt att få ut din adress till de olika söktjänsterna är att själv besöka dem och registrera din webbplats. Då kan du bättre påverka vilka sökord och beskrivningar som ska gälla även om inte Meta-informationen används. Här är några exempel på välbesökta svenska söktjänster och markerat var du klickar för att lägga till din webbplats.
www.google.com
www.spray.se (Lycos)
www.altavista.se