20 besökare, 1 medlem och 2 Studenter är online nu
Loopia

webdesign och HTML

Meta är ett prefix och inte ett ord i egentlig bemärkelse och kan betyda "bakom" eller "gömd". Meta är delen av något som inte är synligt men påverkar egenskaperna. I en dokument används META-märken inom <HEAD> för att ange information om sidan. Det kan vara info om sökord, innehåll, författare, copyright och teckenuppsättning. META kan också användas för att ge information till webbservern om uppdateringsintervall mm. Du kan använda i två sorters Meta-information:

• <META HTTP-EQUIV="..."> som anger att informationen ska skickas som en "header" vilket är den information som läses av webbläsaren före HTML-koden. Innehållet i en "header" visas inte i webbläsaren utan är dold information mellan webbservern och webbläsaren.
  • <META NAME="..."> som kan användas för att ge information om sidans innehåll. Ofta används detta till att beskriva sidinnehållet för söktjänsterna.

Ge information till sökmotorerna

De flesta söktjänster som Google, Altavista, Yahoo mm använder META för att samla information om innehållet och nyckelorden på webbsidan. Genom att ange så många relevanta sökbegrepp som möjligt kan du göra så att din webbplats hittas lättare. Förr var detta ett sätt att öka sidans ranking i söktjänsterna men idag indexerar flera söktjänster istället sidans egentliga innehåll och kan helt enkelt ignorera de angivna sökorden (keywords) som du själv angivit. Anledningen till det är att många missbrukat sökorden och använt ord som inte funnits i sidans innehåll för att locka besökare. En tvivelaktig metod då de eventuella besökare du får förmodligen lämnar din webbplats så snart de inser att de blivit lurade... Flera söktjänster anser att ett stort antal sökord snarare är ett försök att lura sökroboten och kan då helt utesluta din webbplats. Exakt hur de olika söktjänsternas sökrobotar indexerar din webbplats är svårt att veta då de använder olika metoder och dessutom ändrar spelreglerna. Förut kunde du få en innehållslös webbplats högt upp bland träffarna med hjälp av smart sökordspositionering men idag har söktjänsterna genomskådat detta. Idag gäller det i första hand att ha en webbplats med ett intressant innehåll och som många dessutom länkar till vilket ju visar att den är populär. Söktjänsterna går också igenom många webbplatser manuellt för godkännande innan de lägger till en webbplats.

Citat från Eniro.se (som använder Googles sökmotor):

"Googles index som är ett av de största i världen. Trots det kommer inte alla sidor som finns på Internet med. De flesta av sidorna som inte kommer med hamnar långt ner i hierarkin på de stora webbplatserna. Det finns regler som säger att man inte får anropa samma webbserver mer än en gång per minut. Det begränsar oss i indexeringen av webbplatser som har miljontals sidor, t.ex. gratis webbhotell. Vi gör vårt bästa för att ta med så många sidor som möjligt och lösa dessa problem. Men det finns aldrig någon garanti för att en sida blir registrerad."

Använd Keywords och Description med måtta och använd bara sökord och beskrivning som har anknytning till innehållet i din webbplats. Om du använder "oseriösa" sökord kan du bli "utkastad" från söktjänsten. Begränsa antalet sökord, använd bara sökord och beskrivning som du verkligen anser beskriver din webbplats. Här är exempel på hur du kan ange sökord som sökmotorerna ska indexera i första hand och en beskrivning om webbplatsen som kommer att synas i sökresultatet när någon hittar din webbplats:

<HEAD>
<meta name="keywords" content="webdesign, webbdesign, webdesignskolan, html, htmlkurs, grafik, webgrafik, photoshop, illustrator">
<meta name="description" content="Webdesignskolan är din resurs när du gör hemsidor. Här hittar du all information du behöver för att skapa webbplatser!">
</HEAD>

Du kan underlätta för söktjänsterna att hitta dina webbsidor genom att gå direkt till respektive söktjänst och registrera din sida manuellt!