Animera
i ImageReady
Photoshop i senare versioner levereras med programmet ImageReady. Det innehåller en hel del funktioner som
även finns i Photoshop och du kan alltså jobba med bildhantering
i ImageReady utan att använda Photoshop.
Programmets styrka är
att skapa webbgrafik och generera HTML-kod till färdiga webbsidor.
Med ImageReady kan du skapa Animerade GIF-bilder, Rollover-effekter med tillhörande javascript och Imagemaps (hotspots).
Programmet ImageReady
Öppna ImageReady från Photoshop med menyn "Arkiv/Gå
till/ImageReady" (File/Jump to/ImageReady):
...eller knappen längst ner i Verktygspaletten:
...eller starta det "standalone" med samma meny som programmet
Photoshop startas ifrån.
|
Programmets verktygspaletter, menyer och kommandon liknar Photoshops
men arbetssättet är något annorlunda eftersom
ImageReady har andra specialfunktioner.
Verktygspaletten innehåller
de kända verktygen från Photoshop men har också
knappar för "Bildschema" (Imagemap), "Segment"
(Slice), "Rollover" och förgranskning
i webbläsare. Alla dokumenten innehåller 4 flikar i
överkant som används för att optimera bilden för bästa resultat på webbsidor:
|
TIPS! Om du vill återställa
ImageReady till standardläge för att paletter och menyer ska återgå
till standardläge använder du samma metod som vid
återställning av Photoshop.
Starta
ImageReady och håll CTRL+SHIFT+ALT intryckt tills dialogrutan visas:
Animera i ImageReady
Börja med en enkel animering för att förstå
arbetsmetoderna vid animering i ImageReady.
Exempel:
- Skapa ett nytt dokument.
Skriv din text
och välj teckensnitt och färg:
- Paletten "Animering" visar redan nu den första
bilden i animeringen:
Viktigt! Innan du lägger till nya animeringsrutor är det
viktigt att du ändrar standardinställningen som innebär
att alla nya Layer syns i alla animeringsrutor.
Du avaktiverar den funktionen med "pil-menyn"
till höger:
- Lägg till en ny bildruta genom att klicka på
knappen "Duplicera aktuell bildruta" (Duplicate
current frame):
...du har nu 2 likadana bildrutor:
- Ändra på innehållet i
den aktuella animeringsrutan genom att
ändra
färgen på texten i Layer-paletten.
OBS! ändra inte aktuellt Layersom de båda rutorna bygger på!
Duplicera text-Layer, ändra färg på
det duplicerade Layer och dölj det Layer som inte ska
visas:
Nu har du olika färg på texten i de två animeringsrutorna:
- Testa din animering genom att klicka på "Play":
Animeringen spelas upp genom att de två bildrutorna växlar.
Stoppa animeringen med Stopp-knappen.
Exempel:
- Ställ in en egen animeringstid (frame delay time)
för varje bildruta genom att välja "Pil-menyn" i nederkant
på varje bildruta:
I exemplet är tiden inställd till 1 sekund per bild:
Exempel:
Använda övergångseffekter
För att få en mjukare övergång i animeringen
krävs att du använder fler bildrutor. ImageReady
har en funktion för att lägga till bildrutor och samtidigt
skapa förändringar som behövs för att ge en animeringsövergång.
- Använd knappen "Övergångar mellan bildrutor"
(Tweens animation frames):
I dialogrutan väljer du hur många bildrutor som ska läggas
till och vilken typ av förändring som ska ske i varje
ny bildruta.
I vårt exempel är det "Opacitet" (Opacity)
som ska användas, men låt alla alternativen vara oförändrade,
de påverkar ingenting:
5 nya bildrutor läggs till i animeringen och totalt innehåller
den nu 7 bildrutor:
Antalet bildrutor i animeringen bör
vara så få som möjligt om du vill att den färdiga
GIF-bilden ska ha en liten lagringsstorlek för snabb laddning
på webbsidorna.
- Testa animeringen igen med "Play".
Tidsinställningen
är densamma för varje bild som den du hade innan. Det
kan bli lite långsamt i övergången mellan de två
färgerna då det är 1 sekunds fördröjning
innan nästa bildruta.
Exempel:
För att snabba på övergången mellan färgerna
minskar du tiden på de 5 nya bildrutorna.
Markera de bildrutor
du vill ändra genom att SHIFT+Klicka eller CTRL+Klicka på bildrutorna.
Ändra tidsinställningen
som tidigare.
I exemplet används 0.1 sekunds fördröjning:
Exempel:
- Om du vill ha samma mjuka övergång, från
den andra färgen till den första, lägger du till nya
bildrutor efter den sista bildrutan:
Välj att övergången ska vara mot den första
bildrutan:
Nu består animationen av 12 bildrutor totalt: 2 st
originalrutor och 10 st bildrutor som utgör övergången mellan
de 2 bildrutorna.
Ändra tidsinställningen igen som ovan.
I exemplet
används 0.1 sekund:
Exempel:
Testa, optimera och spara animationen
ImageReady erbjuder möjligheter att optimera och testa animationen
innan du bestämmer dig för att spara den.
Innan du fortsätter med test, optimering och slutligen sparar
bilden bör du beskära bilden så att överflödig
yta tas bort.
- Använd verktyget "Beskära" (Crop). Beskär din bild så att bara texten blir kvar:
Ett alternativ till att själv beskära bilden är att
låta ImageReady själv göra detta baserat på den
pixelfärg som är utanför texten, i exemplet är pixelfärgen Vit.
- Välj menyn "Bild/Trimma" (Image/Trim). Om du inte tänker göra bilden transparent väljer du
att "Pixelfärgen längst uppe till vänster"
ska vara gräns vid beskärningen:
Resultatet ger en mer exakt beskärning än tidigare exempel:
Optimera bilden
Bilden är nu klar att optimeras för kvalitet och
lagringsstorlek. OBS! Det är bara formatet GIF som stödjer
animerade bilder. Väljer du något av de de andra bildformaten, PNG eller JPEG så sparas bara den första
bildrutan.
- Välj att visa fliken "Visa 2" (2 Up):
Den övre bilden visar originalbildens utseende och storlek.
Den undre bilden visar den optimerade bilden. Du kan även
se den ungefärliga nedladdningstiden med ett 28,8 Kbps modem.
Här kan du själv välja vilken nedladdningshastighet
du anpassar dina webbsidor för. Om du anser att minimihastigheten
bör vara ett 56,6 Kbps modem så ändrar du till det.
Bildens storlek är nära 18 kilobyte och tar ca 4 sekunder att ladda ner med ett 56,6 Kbps modem:
- Vårt exempel innehåller vanlig text utan effekter
som skuggor, avfasningar och toningar. Den blir alltså
inte särskilt stor men skulle vara ca 1,5 kilobyte om den inte vore animerad. Själva animeringen utgör alltså övriga 16,5 kilobyte.
Ett sätt att minska filstorleken är att ta
bort animeringsrutor. Om du väljer det alternativet bör
du ta bort hela animeringen med "pil-menyn" i paletten
"Animering" och valet "Ta bort animering" (Delete Animation).
Skapa animeringen på nytt men välj färre bildrutor
i övergångseffekten.
En annan metod att minska bildens storlek är att optimera
antalet färger i GIF-bilden.
Använd du paletten "Optimera"
(Optimize). Markera den optimerade bilden genom att klicka
på den så att paletten visar informationen om denna bild.
Du kan välja att se fler alternativ:
Vårt exempel innehåller endast 127 färger från början så för att minska antalet färger
och därmed filstorleken gå vi ner till 32 färger utan att resultatet synbart förändras. Storleken däremot
ändras till 12,5 kb. Förändringen låter
kanske inte mycket i kilobyte men ger faktiskt hela 30% komprimering.
Optimerad med max antal färger (127 färger),
17,8 kb:
Optimerad med 32 färger,
12,5 kb:
Optimerad med 8 färger,
9 kb:
Notera att för hård optimering försämrar bildens
utseende.
Slutsats:
Behöver bilden optimeras? Ja och nej, beroende på
hur den ska användas. Kommer webbsidan att innehålla mer
tung grafik kan det vara idé att optimera den. Om det bara
är HTML-text i övrigt så bör inte 18 kb eller
12,5 kb märkas så mycket i nedladdningstid. Optimering
krävs när bildens bredd och höjd är större
och när animeringen är mer avancerad med mer effekter och
bildrutor i övergångarna.
Testa bilden
Sista åtgärden innan vi sparar bilden är att testa
den i en webbläsare.
- Använd menyn "Arkiv/Förhandsvisa
i" (File/Preview in) eller knappen i Verktygspaletten:
- Så här kan resultatet se ut. Notera
att du ser bredd, höjd, storlek och antal bildrutor i animeringen.
Dessutom får du HTML-koden som du kan använda för
att placera bilden på din webbsida:
Copyright ©
www.webdesignskolan.se
Materialet får skrivas ut och användas för personligt bruk.
Användning i undervisningssyfte är ej tillåten utan vårt tillstånd -
läs mer här »