Extrahera
bilder med
Trollstav och Snabbmask
(5/5.5)
Att extrahera objekt med hjälp av olika markeringsverktyg är en grundläggande
och viktig kunskap när du vill kombinera och ändra bildobjekt.
De verktyg du kan använda för markeringsområde är Rektangel (Rectangular), Trollstav (Magic
wand), Lasso , Penna (Pen)
och Pensel (Brush).
Dessutom kan du bygga upp ett markeringsområde med menyn:
"Markering/Färgområde..." (Select/Color range)
Ofta räcker det inte att använda ett av verktygen utan du får kombinera
flera markeringmetoder. I den här guiden kommer
du i första hand att använda "Trollstav" (Magic wand) och "Pensel" i läget "Snabbmask" (Brush+Quick mask)
Extrahera med Trollstav (Magic Wand)
Använd bilden nedan guiden:
- Öppna bilden "sportbil.jpg" som är
inscannad och lagrad i Kodaks PCD-format. Du ser den
svarta ramen från scanningen:
Börja med att beskära bilden med verktyget "Beskär" (Crop) för att få bort det svarta kantområdet. Bekräfta med ENTER
för att beskära bilden.
TIPS! När du använder verktyg som arbetar i ett
justeringsläge så kan du "backa ur" funktionen
med Escape-tangenten innan du tillämpar.
De verktyg som du bekräftar med ENTER är text "Beskär" (Crop), "Skala" (Scale), "Rotera" (Rotate), "Skeva" (Skew)
- Innan du arbetar vidare med bilden bör du göra ett duplikat av bakgrunds-Layer.
I Layer-paletten: högerklicka på Layer"Bakgrund" och
välj "Duplicera Layer". Arbeta i duplikatet så har
du alltid möjlighet att återgå till original-Layer om
du vill börja om med en bildredigering.
- Det är färre nyanser i bakgrunden
runt Sportbilen än i själva Sportbilen, det är lättare att markera
allt förutom Bilen och sedan Invertera (omvända) markeringen.
Använd "Trollstaven" (Magic wand) för att bygga upp en markering runt Sportbilen. Börja med
att markera Himmelen med en låg Tolerans för Trollstaven.
(Markera inte Palmerna, dem kan du markera senare i "Snabbmaskläget").
- Öka Toleransen på Trollstaven (Magic wand) och markera
områdena under Bilen.
Du behöver inte markera vattenspegeln, det viktigaste är att
få
en bra gräns mot Bilens konturer:
Spara en Markering som Alfakanal (Alfa Channels)
När du arbetar med komplexa markeringar som är tidskrävande kan det
vara bra att spara en markering för att kunna arbeta vidare
med den senare.
Photoshop arbetar med 3 färgkanaler, Röd, Grön, Blå och
en sammanslagen Kanal som visar hela bilden: RBG
Dessutom kan du lagra extra information tillsammans med bilden i
sk "Alfa-kanaler" (Alfa Channels).
- I paletten "Kanaler" (Channels) väljer du "Spara markering som kanal" (Save selection
as channel):
Byt namn på din nya Alfa-kanal från "Alfa1" till "Trollstavsmarkering".
- Prova din nya Alfakanal genom att avmarkera nuvarande
markeringsområde
med CTRL+D.
Läs in markeringen på nytt från din
Alfakanal genom att CTRL+klicka på Kanalen.
Din markering hämtas upp från Alfakanalen och visas i bilden:
OBS! om du vill kunna läsa in markeringsområdet när du öppnar
dokumentet nästa gång måste du spara ditt dokument
i ett format som behåller Alfa-kanalerna som tex Photoshops
eget format .PSD eller .TIF och .RAW
Markera med Snabbmask (Quickmask)
Slutför markeringsområdet av Sportbilen med hjälp av läget "Snabbmask".
Det är ett arbetsläge som använder Kanaler för att bygga upp markeringsområden.
- Byt till läget "Snabbmask" (Quickmask) genom att
klicka på knappen
eller använd snabbkommandot Q
- Alla områden som tidigare var omarkerade blir nu färgade,
standardfärgen
är Röd men går att ändra till valfri färg (dubbelklicka på Snabbmask-knappen).
När du sedan utökar markeringen genom att "måla"
i "Snabbmaskläget" så använder du enbart Standardfärgerna
Svart och Vitt.
Om du målar med Vit färg utökar du markeringen och
använder
du Svart färg minskar markeringsområdet.
Välj verktyget "Pensel" (Brush) och en stor penselform. Måla med Vit färgrundsfärg för att markera den nedre delen
av bilden (Vattenspegeln) och Palmerna. Var noga med att inte
måla för nära Sportbilens konturer med en för stor pensel, det är bättre
att arbeta med en liten pensel och Zooma in för att arbeta med
detaljerna:
- Byt penselstorlek till 30 pixlars Hård penselform. Zooma
in bilden och måla längs Sportbilens konturer. Växla mellan
förgrundsfärg och bakgrundsfärg med snabbkommando X
Panorera i bilden
genom att hålla tangenten MELLANSLAG (Space) intryckt och Klicka+dra
i bilden och du använder verktyget "Hand"
Vill du se hur markeringen växer fram kan du växla mellan "Snabbmaskläge"
och "Normalläge" med snabbkommando Q
- När du är färdig med markeringsområdet återgår du till "Normalläge"
med tangenttryckningen Q
Du har nu ett markeringsområde av allt annat än Sportbilen. För att markera
Sportbilen iInverterar du markeringen med snabbkommandot CTRL+SHIFT+I eller
menyn "Markering/Omvänd"
(Select/Invert):
- Spara Markeringen som en Kanal (Channel):
Flytta Bilen till ett eget nytt Layer genom
att kopiera och klistra in, CTRL+C och CTRL+V.
EXTRA: framhäv och exponera Sportbilen
Nu är Sportbilen är extraherad kan du flytta den till andra dokument eller skapa olika effekter
på Sportbilen. Duplicera Layer innan du redigerar dem så kan du prova många
olika effekter i respektive Layer.
Exempel på hur du kan framhäva Sportbilen i förhållande till
bakgrunden:
- Duplicera ditt Bakgrunds-Layer så att du får en kopia.
- Göm de Layer som du inte arbetar med och se till att du inte
har någon Markering aktiv.
- Gör om Bakgrunden till Gråskala med menyn"Bild/Justera/Tunna
ut" (Image/Adjust/Desaturate).
- För att ytterligare framhäva Sportbilen kan du dessutom göra bakgrunden
oskarp med menyn "Filter/Oskärpa/Gaussisk
oskärpa" (Filter/Blur/Gaussian blur)
Se fler exempel i guiden Filter »
Läs mer om att extrahera i guiden Snabbmask »
Copyright ©
www.webdesignskolan.se
Materialet får skrivas ut och användas för personligt bruk.
Användning i undervisningssyfte är ej tillåten utan vårt tillstånd -
läs mer här »