37 besökare, 2 medlemmar och 3 Studenter är online nu
Loopia

Flash

WDS medlem (WDS member)

Keyboard navigation
tangentstyrda objekt (MX)
Grunderna

Att styra objekt med tangentryckningar ger användaren möjlighet att påverka Flashfilmen och är en vanlig metod i tex spel. Genom att använda tangenternas virtuella värden i form av nummer identifieras den nedtryckta tangenten i ActionScript. De vanligaste tangenterna har konstanta värden som är kopplade till motsvarande virtuella värde. I exemplet ovan används Piltangenterna för att styra figuren i fyra riktningar och tangenternas virtuella (siffra) och konstanta värden (text) är då; 37 (Key.LEFT), 39 (Key.RIGHT), 38 (Key.UP), 40 (Key.DOWN).

I denna guide visas grunderna i hur du styr figuren med piltangenterna i fyra riktningar och dessutom får figuren att stanna där scenen slutar.

 

... (guiden omfattar 13 sidor)

OBS! Om du vill du läsa hela guiden måste du vara WDS medlem!

Du kan beställa tjänsten WDS medlem här »

Är du redan WDS medlem?
Klicka på ikonen "WDS medlem" högst upp för att läsa hela guiden!