Med begreppet "animering" menas inte enbart att objekt
förflyttas eller har andra rörelser. Även effekter
som transparens, zoom och färgändring innefattas i begreppet
"Interpolering" (Tweening). I Flash kan du i huvudsak utföra
två typer av interpolering: rörelseinterpolering och forminterpolering.
I den här övningen lär du dig rörelseinterpolering
med roterade symboler.
Innan du börjar med övningen kan det vara bra att kunna grunderna i Flash » och framförallt grunderna i animering ».
Roteringen kan du styra med tillvalen i rörelseinterpoleringen eller genom att manuellt rotera symbolen.
Tips! Om du skapat fel typ av symbol, tex "Filmklipp" (Movie Clip) istället för "Grafisk" kan du ändra det efteråt i fönstret "Bibliotek" (Library). Högerklicka på Symbolen och välj menyn "Beteende" (Behavior).
Testa din FlashPlayerfilm med CTRL+Enter!
Om du själv vill styra i detalj hur mycket symbolen roteras så roterar du manuellt.
Du kan testa din animation i Flash ruta för ruta eller genom att se den i ett eget fönster. Spara först din Flashfilm, den får då filtillägget .FLA och är ditt "originaldokument". När du sedan testar den så skapas automatiskt en FlashPlayerfilm med filtillägget .SWF och det är den som är slutprodukten som tex kan infogas i HTML-koden på en webbsida.
Flashfilm = originalfilmen som du kan redigera och ändra
(.FLA)
FlashPlayerfilm = den färdiga slutprodukten som kan
visas med Flashplayer eller i en webbläsare med FlashPlayer
plugin (.SWF)
När du har flera Scener och massor av Symboler som ska synkroniseras tillsammans kommer du att ha behov av att stega framåt och bakåt ruta för ruta. För enklare filmer räcker det med att köra hela filmen med Enter. (se Referens och Lathund ») Här är de olika testmetoderna:
Punkt = framåt en bildruta
Kommatecken = bakåt en bildruta
Enter = kör filmen från första till sista
bildrutan.
CTRL+ALT+R = Backa tillbaka till första rutan
Kör animeringen som en testfilm i eget fönster och generera samtidigt en FlashPlayerfilm som sparas i samma mapp som du sparat din originalfilm (.FLA)
CTRL+Enter = Testa Flashplayerfilmen i eget fönster
och generera .SWF
CTRL+ALT+Enter = Testa endast aktiv scen i eget fönster
CTRL+Shift+Enter = Felsök filmen med felsökningsrapport