Vänta! Det kan ta en stund att ladda MP3-spelaren
(500 KB)...
Visa spellistan med pilen, välj musik spela upp den med play-knappen!
Det finns två olika sätt för en användare att spela
upp en mp3-fil i Flash. Den ena metoden består i att Flash laddar
filen från en server och spelar upp den strömmande (streaming)
det vill säga under tiden som musiken laddas. Med den andra metoden
som vi skall beskriva här spelar man upp en ljudfil som ligger i
Biblioteket. Man kan säga att ljudet då länkas via ActionScript.
Steg 1 beskriver det grundläggande: hur en ljudfil används
av ActionScript för att spela upp den, att stoppa ljudet samt att
reglera ljudstyrkan. Steg 2 visar exempel på hur man kan använda
detta till att göra en jukebox med valbara låtar i Flashmiljö.
Denna guide förutsätter att du har grundkunskaperna i Flash!
(Innan du börjar med övningen kan det vara bra att kunna grunderna i Flash » )
Grunderna
Börja med att justera filmens egenskaper med menyn "Ändra/Film" (Modify/Document).
Skriv in att hastigheten skall vara 21 fps och sätt
storleken till 135x175 px:
Infoga 2 nya lager så att det sammanlagt
finns 3 lager i tidslinjen. Namnge lagren till "knappar",
"slider" och "actions":
Markera bildruta 1 i lagret "slider"
och rita en rektangel med storleken 10x55
px. Låt Flash centrera denna horisontellt på scenen. Panelen för att justera (align) hittar du på
menyn "Ändra/Räta upp/Centrera lodrät"
(Modify/Align/Center Horizontal). Lägg märke till att "Räta
upp på Scenen" (Align to Stage) måste vara
aktivt:
Konvertera figuren till Symbol (F8)
och välj egenskapen Filmklipp (Movieclip). Döp
symbolen till "sliderMC" och låt registreringspunkten vara nederst i mitten:
Låt symbolen du nyss gjorde vara markerad på Scenen.
Ge den "förekomstnamnet" (instance
name) "slider". Detta är det unika
namnet på symbolen där den förekommer i filmen som
används av ActionScript:
Dubbelklicka på symbolen för att fortsätta
med att editera det i eget fönster. Infoga ett nytt lager så att symbolen får två
lager. Lagren kan få heta "vertikalt"
och "horisontalt":
Nu skall du få användning några av de hjälpmedel
som Macromedia låter följa med Flash men som många
aldrig använder. Öppna panelen för "Fönster/Allmänna
Bibliotek/Knappar" (Window/Common Libraries/Buttons):
Gå till katalogen som heter "oval buttons"
och leta rätt på den gröna knappen. Dra den ut på
Scenen i lagret "horisontalt":
Markera den gröna knappen och dela upp den med CTRL + B. Du kan även
använda menyn "Ändra/Dela upp"
(Modify/Break Apart).
Konvertera den sedan till symbol/filmklipp med namnet
"slideBarMC" och ange registreringspunkten
i mitten:
"Räta upp" (Align) den på Scenen
både horisontalt och vertikalt på samma sätt som
du gjorde med det förra filmklippet och ge den förekomstnamnet
”slideBar”:
Använd Transformverktyget (Transform tool) för
att "vinkla" den som du vill ha den i förhållande
till en vertikal linje:
Det går också att skriva in ett värde i fönstret
för Transformera (Transform):
Eventuellt kan du också behöva minska den något i
storlek. Tänk på att du alltid kan välja att editera
dina symboler antigen via Biblioteket med CTRL + L (eller genom en högerklickning):
Återvänd till Scene1 där huvudtidslinjen
finns. Markera bildruta 1 i lagret "knappar":
Rita nu knapparna som skall användas för att spela
upp respektive stoppa ljudet. Eller du kan,
som här använda två av knapparna i Allmänna
Biblioteket. Den här gången lånar vi ifrån
mappen "Playback" och denna gången
behöver vi ju inte ändra något på symbolerna:
Dra knapparna ”gel Right” och ”gel
Stop” ut på Scenen:
Ange förekomstnamnen till "spelknapp"
och "stoppknapp":
Importera din ljudfil i mp3-format. OBS! Flash
inte kan hantera kvaliteter som överstiger 128 kbps. Importera den direkt tilli Biblioteket (Library):
För att den skall kunna spelas upp måste du nu "länka"
den till ActionScript. Öppna Biblioteket med CTRL + L, högermarkera och
klicka på "Länkning" (Linkage):
Kalla ljudet för "ljud1" och välj
även att för "Exportera för ActionScript"
(Export for ActionScript):
Det är nu dags att ge Flash den information som behövs
för att knapparna och filmklippen skall fungera som vi vill.
Markera bildruta 1 i lagret "actions"
och högerklicka för att aktivera åtgärdspanelen (actions):
Flash visar att det är en "bildruteåtgärd"
(frame action) och att det är i första bildrutan (Frame
1):
Aktivera "expertläge" genom att klicka
på ikonen uppe i höger hörn av åtgärdspanelen:
Nu kan du skriva in eller kopiera/klistra in följande kod som
här återges i blått:
H är följer en kortfattad beskrivning av scriptet som används:
På rad 1 skapar vi ett nytt ljudobjekt på
denna ("this") tidslinjen. Rad 2 talar om vilket ljud ("ljud1")
vi refererar till.
Rad 3 ger oss möjligheten att starta ljudet
med spelknappen.
I rad 4 bestämmer vi "reglagets"
position.
Rad 5 - 7 omvandlar reglagets negativa position
till ett positivt värde för ljudets volym.
Rad 8 till 13 begränsar åtgärden
till en rektangel motsvarande en "träffyta".
Rad 14 till 18 talar om vad stoppknappen
skall göra: stoppa ljudet, aktivera spelknappen och avaktivera
stoppknappen.
Rad 19 till 23 talar om vad spelknappen
skall göra: spela upp ljudet, avaktivera spelknappen och aktivera
stoppknappen.
TIPS! Du kan låta Flash visa kodens radnummer:
Testa nu filmen med CTRL + Enter!
Spelare med valbara spår
Det följande är förslag till hur man kan använda
grunderna för att skapa en musikspelare där det går
att välja vilket spår eller låt som ska spelas.
För att få plats med mer grafik behöver du justera filmens egenskaper. I följande exempel är
scenens storlek 410x480 px:
Om vi skall kunna bläddra från en ljudfil till en annan
behövs 2 nya knappar: en för att bläddra framåt och en att bläddra bakåt.
Gör egna knappar eller använd knappar som Macromedia bjuder
på. I vårat exempel har använts knappen som heter
"gel Fast Forward" som har editerats enkelt
för att bättre passa i sammanganget:
Ordna de nya knapparna och de du redan har som du vill ha dom i rätt
lager. Här är de ordnade med jämna mellanrum på
en vågrät rad:
Förläng tidslinjen (F5)
i alla 3 lager till minst 5 bildrutor och infoga nyckelbildrutor (F6) i ruta 2, 3, 4 och 5 i lagret med knapparna:
Vi väntar med att tilldela knapparna åtgärder till
lite senare.
Hur vill du att din spelare skall se ut? Musiken är förstås
viktigast, men du bör ge den ett visuellt skal som du är nöjd med. I det här exemplet har använts
två grafiskt enkla figurer samt ett "infofönster"
som visar en logoliknande symbol i startläget av filmen (bildruta
1). Logosymbolen är ett filmklipp som består av text och
två grafiksymboler:
Om du väljer att hämta skalgrafiken öppnar du filen
i Flash, markerar alla 3 lager och kopierar all bildrutor från
menyn "Editera/Kopiera bildrutor" (Edit/Copy
frames). I filmen med mp3-spelaren infogar du sedan ett nytt lager under de andra, markerar första bildrutan där
och använder dig av "Klistra in bildrutor"
(Paste frames) på menyn Editera (Edit):
Förläng också dessa lager till 5 bildrutor. I lagret
med "slider" gäller det att flytta symbolen dit du
vill ha den. Se till att de gröna knapparna befinner sig i en
position du är nöjd med:
Om vi vill använda flera ljudfiler än en så behövs en lista över de olika ljud som finns att välja
på. Denna skapar vi med början i filmens bildruta 2. Listan
består av en bakgrund, över bakgrunden knappar, så
många som det finns ljudfiler och däröver igen text
med titel, artist eller annat som identifierar "ljudspåren".
Infoga 3 nya lager. Här har de fått namnen "bakgrund",
"buttons" och "text":
Markera bildruta 2 och infoga nyckelbildruta (F6) i lagret "bakgrund". Rita valfri bakgrund
för knapparna och texten som utgör spellistan (du behöver
inte tilldela dem egenskapen Symbol):
Skapa knappar i lagret "buttons" som
skall transportera användaren från spellistan till rätt
låt/spår. Eftersom texten har eget lager räcker det
att göra en enda knapp som sedan dupliceras
och får olika åtgärder. Markera bildruta 2 i detta lager och infoga nyckelbildruta där du ritar en rektangel med valfri färg. Placera den där
du vill att den översta knappen i listan skall vara:
Knappar gör du genom att rita och konvertera till symbolen Knapp
(Button). Sedan dubbelklickar du på knappen
för att editera den. Här har vi gjort så
att knappen vänder på sig vid "mouse over":
Använd menyn "Ändra/Justera/Vända horisontalt"
(Modify/Align/Flip horizontal) för att vid läget "över"
få knappen att ändra läge:
Placera så många förekomster av knapparna vertikalt
under varann som du behöver.
Markera därefter bildruta 2 i lagret "text"
och använd textverktyget för att skriva
in texten. I textrutan skriver du in den information som behövs
för att skilja sångarna åt. Vanligast är väl
att informera om både artist, album och titel. Välj font i fönstret för egenskaper. Här har använts "Times
New Roman", men med dubbelt avstånd mellan tecknen:
Skriv sedan resten av texten. Tänk på att texterna i exemplet
är förenklade och att du troligtvis önskar att ha med
mera information om musiken än i exemplet ovan.
Det måste gå att ta sig ifrån bildruta
1 till bildruta 2. Det gör vi med två knappar
i eget lager. Infoga nytt lager (här kallad
pilknappar) ovanför lagret med bakgrunden och tillverka två
knappar som används för att visa respektive dölja spellistan:
Filmen har sin "startposition" i bildruta 1 och i bildruta
2 ligger nu spellistan från vilken man kan välja vilken
ljudfil som skall spela. Vi planerar att importera 3 låtar och låter därför dessa spelas i bildrutorna
3, 4 och 5. Där skall vi nu göra små animationer
som kan spelas upp när musiken spelas. Infoga nytt lager "filmklipp".
Låt detta befinna sig ovanför de andra lagren men under
lagret med "actions":
Infoga ny symbol med menyn "Infoga/Ny symbol"
(Insert/New symbol) eller med CTRL +F8.
Välj här Filmklipp och döp detta till ”sound1”:
I editeringsfönstret för filmklippet infogar
du nytt lager så du nu har två lager. Här heter dessa
"text" och "masklager":
Använd textverktyget för att skriva den
text du vill skall vara synlig när den första ljudfilen
spelas upp. Låt den vara centrerad på Scenen i läger X = 0, Y = 0:
Förläng tidslinjen i båda lager (F5+musklick)
till 200 bildrutor. (Vill du ha snabbare animation så väljer
du ett mindre antal bildrutor, men det kan förstås ändras
i efterhand). Infoga nyckelbildruta i bildruta 200 i textlagret:
Markera lagret "masklager", använd
menyn "Ändra/Lager" (Modify/layer)
och välj alternativet mask i dialogrutan för
att göra det här lagret maskerande:
Gör nu likadant med lagret "text":
markera och ändra egenskaperna för lagret. Välj "maskerat
lager" (Masked):
Rita en rektangel i masklagret. Låt rektangelsns
mittpunkt vara "centerregistrerad" med X=0
och y=0. Här har använts den fönsterliknande
rektangel som ingick i filen med "skalgrafiken":
Nu kommer masklagret att dölja allt på det underliggande lagret förutom
det rektangulära fönstret som ligger på det. Tänk
på att storleksförhållandet mellan "fönstret"
och texten bör vara så att fönstret täcker texten
dvs att hela texten syns samtidigt i filmen.
Infoga nyckelbildrutor i bildrutorna 100 och 101 i textlagret. Du behöver nu göra
några positionsändringar av texten i X-led för att
sedan skapa interpolering. Låt texten ha X-värdet -180
i bildruta 100 och (+)180 i bildruta 181:
Infoga rörelseinterpolering (Motion Tween).
Det gör du genom att markera bildruta 1 och sedan ta hjälp
av menyn "Infoga/Skapa Rörelseinterpolering"
(Insert/Create Motion Tween):
Upprepa samma procedur i bildruta 101. När rörelseinterpoleringen
är infogad syns den karaktäristiska "pilformade"
linjen i tidslinjen:
Eftersom det finns 3 ljudfiler behöver vi också 3 filmklipp. Högerklicka på filmklippet
"sound1" i Biblioteket och välj att "duplicera"
detta (duplicate):
Kalla de två nya filmklippen för "sound2"
och "sound3". Högerklicka på
dessa i Biblioteket för att editera i separat fönster. Dubbelklicka på textsymbolen som heter "Tween1".
Nu kan du ändra texten så att den kommer att passa för
det nya filmklippet:
Vi placerar nu ut de 3 filmklippen i lagret "filmklipp"
i bildrutorna 3, 4 och 5.
Men allra först avlägsnar vi "logosymbolen"
i just bildruta 3 så den inte visas ovanpå filmklippen.
Markera bildrutan, infoga nyckelbildruta och klipp ut med CTRL + X
Placera ut filmklippen i rätt lager i bildrutorna 3 och 4 och
5:
Använd fönstret Info "Fönster/Info"
(Window/Info) till att ta reda på den exakta placeringen och
låt alla tre filmklippen ha samma placering:
Det sista du behöver göra innan vi tar itu med ActionScript
är att importera de resterande ljudfilerna. Importera filerna som i punkt 5 och länka till ActionScript från Biblioteket. Denna gången kallar länkningens
identifierare för "ljud2" respektive
"ljud3":
Nu rundar vi av med lite ActionScript. Vi har i det föregående
planerat för ljudet att spela upp i bildrutorna
3, 4 och 5. Alltså
måste vi i lagret "actions" flytta
scriptet som nu ligger i bildruta 1 till bildruta 3, infoga nyckelbildrutor i bildruta 4 och 5 och upprepa scriptet i dessa bildrutor:
När vi nu har flyttat första scriptet måste vi se
till att den första bildrutan behåller sin "stopaction"
och infoga följande script i bildruta 1:
stop()
Såhär ser det ut
i åtgärdsfönstret:
Låt oss sedan göra det lite enkelt
för Flash och för oss genom att ge bildrutorna "bildruteetiketter"
dvs ett namn som gör det lätt för Flash att orientera
sig i tidslinjen. Infoga nytt lager under lagret "actions"
alltså näst överst. Markera i följd bildrutorna
1, 2, 3, 4 och 5 och infoga nyckelbildrutor. I panelen
för egenskaper (Fönster/Egenskaper) namnger du sedan rutorna
i tur och ordning "start", "spellista",
"ljud1", "ljud2"
och "ljud3":
Leta upp lagret som innehåller knapparna
som skall visa och dölja spellistan. Skriv in
i åtgärdsfönstret följande koder.
Denna koden visar listan:
on (release) {
gotoAndStop("spellista");
}
Och den här koden döljer:
on (release) {
gotoAndStop("start");
}
Gå sedan till
lagret som innehåller knapparna inne i spellistan (den som leder till de olika låtarna) och utdela scripten
enligt följande:
Översta knappen skall ha följande kod:
on (release) {
gotoAndStop("ljud1");
}
Den nästa knappen får:
on (release) {
gotoAndStop("ljud2");
}
Och den tredje knappen uppifrån skall ha:
on (release) {
gotoAndStop("ljud3");
}
Eftersom knappen som spelar upp och knappen som stoppar ljudet styrs
av bildruteåtgärderna vi har utdelat, så skall
dessa inte ha några åtgärder. Däremot behöver knapparna som bläddrar framåt och bakåt
några enkla åtgärder i bildrutorna
3, 4 och 5. I bildruta 3 skall bakåtknappen ha följande
åtgärd:
on (release) {
gotoAndStop("ljud3");
}
Framåtknappen skall tillsägas att gå
en bildruta framåt i både bildruta 3 och bildruta 4:
on (release) {
_root.nextFrame () ;
}
Framåtknappen skall i bildruta 5 tilldelas följande kod:
on (release) {
gotoAndStop("ljud1");
}
Bakåtknappen måste gå en bildruta
bakåt i bildruta 4 och 5:
on (release) {
_root.prevFrame () ;
}
Nu kan man "cirkulera" bland spår 1 - 3 motsvarande
bildruta 3 - 5.
Testa nu filmen med CTRL + Enter!
Tänk på att när en ljudfil spelas upp så måste
Flash först stoppa ljudet innan en annan ljudfil kan börja
spela. Det går därför inte att klangmässigt bläddra
från ett ljud till ett annat.