Onion Skin är egentligen benämningen på den funktion som gör att du kan se innehållet i flera ramar samtidigt (se övningen "Onion Skin" »). I det här exemplet används en animation som tonar ut (alpha) de visade bildrutorna och ger en fördröjning i animeringen som ju kan liknas vid att du ser flera bildrutor samtidigt. Fördröjningen i animeringen skapas genom att ett Filmklipp (Movie Clip) dupliceras och startar i en senare bildruta än originalet med hjälp av ActionScript-elementet duplicateMovieClip. Innan du börjar med övningen kan det vara bra att kunna grunderna i Flash »
i övningen används Åtgärder (ActionScript) för att styra ett Filmklipp (MovieClip) upprepade gånger. Det är alltså viktigt att du gör ett Objekt med egenskapen "Filmklipp" (Movie Clip) redan innan du skapar animationen. Ett filmklipp är egentligen en "film i filmen". Animerade rörelser som ska ske oavbrutet i en Flashfilm är perfekta att ge symbolegenskapen Filmklipp. OBS! Om du redan har en animation som du vill använda till Onion Skin-animeringen kan du se i punkt 2 nedan hur du gör om animeringen till ett Filmklipp i efterhand.
Ditt Filmklipp och ditt objekt du animerat är kan du även
se i Biblioteket (Library). Välj att visa fönstret
med menyn "Fönster/Bibliotek" (Window/Library).
Det finns två objekt i Library nedan; Filmklippet och textobjektet:
Ett objekt som inte är namngivet men ingår i en animation
får
automatiskt namnet "Tween". Du kan själv ändra namnet
i efterhand genom att högerklicka och välja "Byt namn" (Rename):
Om du glömt att göra ett Filmklipp innan du animerar och även om du vill använda en egen animation du gjort tidigare så kan du flytta alla bildrutor från din animation till ett nytt Filmklipp i efterhand.
OBS! Om du byter till scenen som animeringen låg på tidigare så ska den vara helt tom innan du fortsätter med ActionScript enligt nedan. Alla bildrutor ska nu finnas i själva Filmklippet!
Filmklippet måste placeras ut på Scenen för att vara med i Flashfilmen. Innan ett Filmklipp placeras på scenen är det bara ett av andra passiva objekt i Biblioteket. Genom att placera det på scenen blir det en aktivt objekt och en del av Flashfilmen.
Nu kommer vi äntligen till själva poängen med guiden; fördröjningen i animeringen skapas genom att ett Filmklipp (Movie Clip) dupliceras och startar i en senare bildruta än originalet med hjälp av ActionScript-elementet duplicateMovieClip. Macromedia's scriptspråk ActionScript gör det möjligt att i detalj styra hur en Flashfilm ska fungera. Du behöver egentligen inte behärska scriptkoden i detalj då det finns färdiga Åtgärdsmoduler (Actions) som klarar många uppgifter. ActionScript har har en del likheter med Javascript och Flash MX kan använda ActionScript som skrivits i tidigare versioner av Flash. De olika objekten som ingår i filmen måste kunna identifieras av ActionScript och det styrs ofta av namnet på objektet. I denna övning måste du dessutom ge ditt Filmklipp ett unikt händelsenamn (Instance Name) som används av ActionScript för att identifiera Filmklippet och utföra den åtgärd du valt.
För att få intrycket av att objektet har en fördröjd skuggning och borttoning krävs att föregående ActionScript upprepas på fler nyckelbildrutor (Keyframes) och dessutom att objektet tonas ner med filtret Alpha.
Du kan variera effekten genom att öka antalet bildrutor mellan kopiorna eller helt enkelt förlänga hela Flashfilmen med fler bildrutor. Prova också att ändra Filmklippets rörelser!