En Knapp kan tilldelas olika egenskaper när muspekaren förs över eller vid klickning på Knappen. I det här exemplet används ett Filmklipp för att ge knappen rörelse (motion).
Innan du börjar med övningen kan det vara bra att kunna grunderna i Flash »
Gör en ny knapp enligt exemplet nedan eller använd en knapp som du gjort tidigare. Det viktiga i den här övningen är inte att göra knappen utan att skapa en händelse när knappen används. Läs mer om hur du kan skapa Knappar i övningen "Knappar - Buttons" »
En Knapp-symbol kan tilldelas fyra egenskaper:
Up (Up): anger hur knappen ser ut när muspekaren
inte befinner sig över knappen. Detta är alltså utgångsläget
när knappen är "orörd"
Over (Tvärs över): anger hur knappen ser
ut när muspekaren har placerats över knappen. Jämför
med "rollover" eller "OnMouseOver" på webbsidor
som normalt styrs av javascript.
Down: anger hur knappen ser ut när man klickar
på den, "OnMouseDown" eller "OnClick"
Hit (Träff): anger vilket område som reagerar
på musklickningen. OBS! Detta område syns inte i filmen
och kan alltså göras större eller mindre än symbolen.
Testa din knapp genom att köra Flashfilmen med CTRL+Enter!
När muspekaren förs över knappen så ska en händelse ske och enklast är om händelsen skapas som ett eget Filmklipp (Movie Clip). I exemplet ska några cirklar stråla ut från knappen:
Ett Filmklipp upprepas oberoende av vad som händer i själva Filmen. I vårt exempel ska Filmklipet bara köras en gång när muspekaren förs över Knappen. För att stoppa filmklippet används ett ActionScript i den bildruta som ska avlsluta Filmklippet.
Filmklippet ska placeras så att det visas när muspekaren förs över Knappen. Det gör du genom att placera filmklippet i Symbolen i läget "Over".
Prova knappen nedan: